tisdag 18 december 2012

Tid för eftertanke


Tänk att Greger har bott här i 6 månader nu, som har varit fulla av blod, svett och tårar visserligen, men oj så roligt vi haft det. Nu känner vi varandra mycket bättre och jag tror han litar på mig ganska mycket nu. Han kan koppla av mer, t.o.m. snarkar när han sover och ibland drömmer han och springer i sömnen. Det var något han inte gjorde i början.
Ibland undrar jag vad han egentligen varit med om eller det kanske jag inte vill veta. Han har så svårt för att lita på folk. Han blir så osäker i vissa situationer då han hellre går undan eller skäller och morrar. Han vet inte hur han ska bete sig ibland och då tar han till aggresivitet, för det är det ända han kan. En sak är säker  han tycker definititvt inte om karlar med skägg, det gör inte jag heller, men jag biter dem inte vilket Greger gärna vill göra. Litar inte på dem.
Ett annat problem som vi jobbar med och som vi tyvärr inte kommit så långt med är andra hundar. Greger har flera stycken kompisar, bl.a. Persson och Vilgot, som ha leker med med jämna mellanrum. De har verkligen superroligt och det är så roligt att se Greger riktigt släppa loss när han leker med dem. Greger är så rädd för andra hundar och speciellt stora. Han bryr sig inte att ens om att ta reda på om det är en tik eller hanhund utan alla hundar är farliga. Om jag säger till honom blir det bara värre. Undrar så vad det är som ligger bakom detta beteende?
Greger är också mycket mer avslappnad när han är lös och litar på att jag har koll. Han lämnar över ansvaret till mig. Min förhoppning är att jag en vacker dag ska kunna ha honom lös jämt och jag tror faktiskt att det kan bli så.
Jag har inte gett upp om denna hund, han behöver bara mer tid och på sitt eget vis.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar